Projektowanie stron internetowych, a kolory

Psychologia kolorów jest obecna w każdej dziedzinie naszego życia. Swoje odzwierciedlenie znajduje również w sferze projektowania stron internetowych. Oczywiście jeśli chcesz zacząć zarabiać na swojej działalności internetowej nie ma znaczenia czym się zajmujesz oraz w jakiej branży działasz. Warto jednak mieć świadomość, że istnieje coś takiego jak „psychologia kolorów”. Tylko od danej osoby zależy, czy i w jaki sposób wykorzysta tą wiedzę.

projektowanie stron internetowych
projektowanie stron internetowych

Osoby, które tworzą swój biznes od podstaw wykorzystują kolory na poziomie ogólnym, czyli już na etapie tworzenia swojej marki wybierają kolor lub kolory, którym będą się konsekwentnie posługiwać na dalszych etapach swojej działalności. Jest to bardzo ważne zwłaszcza przy projektowaniu strony internetowej, aby była ona spójna z całym zamysłem naszej marki, tzn. logo, wizytówki i tym podobne materiały powinny być wykonane w tej samej kolorystyce.

Interpretacja kolorów

Kolejnym etapem jest wykorzystanie psychologii kolorów na poziomie konkretnej akcji, poprzez użycie kolorów, które szczególnie przyciągną uwagę klienta po to aby zainteresować go danym tematem.

Olbrzymie znaczenie na interpretację przez ludzi kolorów ma kultura. Jest wiele barw, które w naszej kulturze mają szczególne znaczenie, np. czerń która od wieków kojarzy się nam przede wszystkim ze smutkiem i żałobą. W przypadku posługiwania się kolorami dużą rolę odgrywa odcień i nasycenie barwy. Na odbiór przez człowieka kolorów wpływ mają także indywidualne preferencje każdego człowieka.

Połączenie kolorów, a projektowanie stron internetowych

Utarł się schemat w myśl, którego to kobiety są mistrzyniami w dziedzinie kolorów, a także ich łączenia. Dla nich kwestia współgrania kolorów wydaje się być czymś oczywistym. Nie dla każdej osoby jest to kwestia bezproblemowa. Na cale szczęście z pomocą w tej kwestii przychodzą nam aplikacje dzięki którym odpowiednio dopasujemy kolory w swoich projektach – projektowaniu strony internetowej. Mowa tutaj o Adobe Color CC. Z jego pomocą poznamy wiele reguł tworzenia kolorów.

Docelowa grupa odbiorców, a kolory

Tutaj dobór koloru w przypadku projektowania strony internetowej ma ogromne znaczenie. Kwestia tego do kogo kierujesz swoją ofertę, powinna mieć duży wpływ na wybór gamy kolorystycznej przy projektowaniu strony internetowej. Również duże znaczenie ma branża w jakiej zamierzasz działać.

W przypadku produktów luksusowych warto postawić na kolory stonowane i eleganckie, np. granat, złoto, czy czerń.

W sytuacji, kiedy naszą grupą docelową są ludzie młodzi powinniśmy się nastawić na barwy kontrastowe.

Duże znaczenie ma również płeć odbiorców. Inne kolory dominują u kobiet inne natomiast u mężczyzn. Kobiety chętniej wybierają barwy jasne, natomiast mężczyźni ciemniejsze.

Branża, a kolorystyka – projektowanie strony internetowej

Jak już wcześniej wspomnieliśmy w przypadku produktów oraz usług luksusowych idealnie sprawdzą się kolory ciemne. W sytuacji, gdy sprzedajemy usługi finansowe warto postawić na kolory typu – niebieski – kojarzy się on nam z bezpieczeństwem, a więc w tej branży budzi zaufanie klienta. W biurach podróży najczęściej używa się – pomarańczowego, czy żółtego. Wywołują one pozytywne skojarzenia i kojarzą nam się z wakacjami. Jedzenie i branża eko zdecydowanie powinny postawić na kolor zielony, ponieważ kojarzy się on ze zdrowiem i naturą.